Humörsvängningar? 4 orsaker till att det svänger!

Den ena dagen är du världens lyckligaste människa, medan nästa dag har du ett svart moln över dig och har ingen glädje alls. Vad är det egentligen som händer?

Med andra ord upplever du humörsvängningar, och det kan vara flera orsaker till att du behöver gå igenom denna bergochdalbanan.  

I denna artikeln tittar vi på 4 vanliga orsaker till varför ditt humör svänger. 

Men kom ihåg att om du upprepade gånger känner att du är på botten, så kan det vara bra att prata med din läkare. Det finns hjälp att få.

Orsaker till humörsvängningar 

Humörsvängningar kan bero på förändringar i både hormoner och livsstil. Men det kan också handla om sjukdom. Denna artikeln tar upp svängningar som beror på hormonella ändringar och livsstil.

1. Premenstruellt syndrom (PMS)

En väldigt vanlig orsak till humörsvängningar är ganska enkelt att du har drabbats av PMS. 

Läs också: Farväl, PMS: Bra råd för dåliga dagar

Tecken på PMS dyker ofta upp 1 till 2 veckor innan menstruationen. Förutom svängningar i humöret kan PMS orsaka bland annat trötthet, ändrad aptit, depression och uppsvälld mage.

Så många som 90% av kvinnorna i fertil ålder upplever PMS-liknande symtom innan menstruationen. Exakt hur starkt du upplever dessa symtom kan variera från månad till månad, och medan det för vissa blir värre med åldern, för andra blir det lyckligtvis bättre.

Pms og humørsvingninger

Det är dock osäkert vad som orsakar PMS. Vissa forskare har en teori om att det beror på förändringar i det kvinnliga könshormonet östrogen.

Dagarna och veckorna innan menstruationen ser man att kvinnors östrogennivåer sjunker markant. För att sedan jämnas ut 1 till 2 dagar efter att mensen har börjat.

Dessa hormonella förändringar kan påverka både humöret och vårt beteende. 

2. Stress påverkar också humöret

Stress är en vanlig orsak till att humöret svänger. Känslor som frustration och bekymringar påverkar både kropp och sinne. 

Du kan uppleva ett stressigt liv på jobbet, hemma eller i andra delar av livet. Om du lider av kronisk stress kan det ge dig en rad hälsoproblem, och du kan känna dig ledsen, arg och deprimerad.

Det är heller inte ovanligt att du upplever problem med sömnen, något som även styr ditt humör i ett olyckligt sätt. 

Men om du lyckas ta kontroll över din stress, till exempel genom att ta dig ut genom fysisk aktivitet, kan det göra att den ångest du känner släpper taget.

Vi tittar på flera tekniker för att handskas med stress längre ner i artikeln.

3. Graviditet och humörsvängningar 

Om du är gravid är det helt normalt att uppleva att humöret går neråt. Orsaken är att kroppen går igenom fysiska så väl som hormonella ändringar. Och inte minst är det nästan omöjligt att inte bli påverkad av den helt nya vardag som väntar. 

Hormoner härjar runt i kroppen, du kan känna dig stressad, sliten och orolig för den livsförändrade eran. 

De hormonella ändringarna är störst i andra och tredje trimestern, och många kvinnor känner i denna fasen på gråtanfall. Din kropp förändras snabbt.

4. Klimakteriet (menopausen)

En annan stor övergang i livet, är klimakteriet. Denna perioden kännetecknas av flera saker, bland annat en period med humörsvängningar. Humörsvängningar uppstår när serotoninnivån stiger och sjunker snabbt. Det leder till en berg-och-dal-bana av känslor i samband med klimakteriet. 

Både östrogen och progesteron svänger i loppet av vår cykel, och dessa kontrollerar även produktionen av vår serotoninnivå. 

Serotonin är en stämningsstabiliserande signalsubstans som vi känner till som “lyckohormonet”. 

När inträffar klimakteriet?

Klimakteriet kan uppstå långt innan menstruationen upphör (menopausen), faktiskt så mycket som tio år innan. Förändringarna inträffar ofta i 40-årsålder. När du närmar dig klimakteriet, så producerar äggstockarna mindre av de två hormonerna östrogen och progesteron. 

Läs också: Varför är hormonssystemet så viktigt för oss kvinnor?

overgangsalder og humørsvingninger

Under perimenopausen, det vill säga perioden innan och efter att mensen upphör, så sjunker nivåerna av serotonin. Denna minskningen orsakar svängningar i vårt humör. 

Ett annat centralt hormon är könshormonet progesteron. På samma sätt som östrogen, så sjunker även dessa nivåer under klimakteriet. Progesteron har som uppgift att lugna hjärnan och främja sömn. Låga nivåer av progesteron kan ge sömnstörningar, värmevallningar och oro i kroppen. 

När östrogenet sjunker snabbt i kroppen, kan många kvinnor känna på ändringar i humör, värmevallningar, sömnlöshet och inte minst minskad sexlust. 

Läs också: Klimakteriet: Öken eller sexuell blomstring?

Så kan du minska humörsvängningarna 

Det är flera saker du kan göra för att ha ett mer stabilt humör och förebygga de värsta dalarna. Ofta krävs det bara några få ändringar i livsstilen för att få det bättre. 

Få regelbunden motion

Att vara i aktivitet är bra både för vår fysiska och mentala hälsan. Det kan också vara bra för humöret. När du tränar så producerar kroppen så kallade feel-good hormoner och endorfiner som kan bidra till att minska stress och att öka humöret. 

Prova att få in 30 minuter med moderat träning 5 gånger i veckan. 

Undvik koffein, alkohol och socker

Centralstimulerande ämnen kan vissa gånger bidra till att göra humörsvängningarna värre än vad de var i utgångspunkten. 

Visserligen kan koffein vara uppiggande när du är trött, men det kan också göra dig mer orolig och nervös.

Alkohol, å andra sidan, tenderar att förvärra ett redan dåligt humör, eller få dig att agera irrationellt.

Socker kan också leda till svängningar i blodsockernivån. 

Försök att minska så mycket som möjligt på dessa tre livsmedel för att hålla humöret stabilt.

Ändra kosten?

Vi har en tradition om att äta tre stora måltider om dagen, men om du önskar ett mer stabilt humör kan det vara bra att hellre fördela måltiderna utöver dagen.

Om du äter mindre och oftare, säkerställer du ett jämnare blodsocker än om du äter mycket mat på en gång. 

Det är också vissa matvaror som ska vara extra bra för vårt humör:

Fet fisk, fågel, ägg, mörk choklad, fermenterad mat, bananer, havre, nötter och frön och bär är alla matvaror som inte skakar om för mycket med vårt blodsocker. 

Stressreducerande aktiviteter

Om dina humörsvängningar till stor del beror på stress finns det flera sätt att hantera stress.

Prova meditation, andningsövningar eller yoga. Detta är alla effektiva övningarna som har visat sig kunna hjälpa dig att lindra stress.

Men om problemen har växt över huvudet på dig, så kan samtalsterapi vara den bästa lösningen för dig.

yoga mot humørsvingninger

En god natts sömn

En god natts sömn kan bota det mesta, även irritabilitet och humörsvängningar. Sikta på att få minst 7 till 8 timmars sömn varje natt. 

Om du tycker att det lät länge kan du börja vänja dig vid nya sömnrutiner genom att gå och lägga dig 30 minuter tidigare än vad du brukar. När du gjort det går du och lägger dig ytterligare en halvtimme tidigare. Äntligen når du målet om tillräckligt många timmar per natt.

Priset är att du vaknar pigg och utvilad, och förmodligen också på bättre humör.

Kosttillskott för hormonell balans

För vissa kan det också hjälpa att ta ett kosttillskott för hormonell balans.

4Her är ett kosttillskott som är specialutvecklat för kvinnors unika hälsoutmaningar, som kan handla om sexlust, och mentalt och fysiskt välbefinnande. 4Her innehåller bland annat Maca, som är en bra källa till fytoöstrogen och som bidrar till att upprätthålla naturlig sexuell aktivitet och energi, Vitamin B6 som bidrar till att reglera hormonell aktivitet, tigernöt som bidrar till att upprätthålla sexlust, och panax ginseng som bidrar till att stötta fysisk och mental prestation.

*4Her är ett kosttillskott, och kan inte ersätta mediciner eller lindra besvär vid sjukdom

Prova 4Her i 60 dagar

50% rabatt – endast 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med information kopplat till ditt personnummer, där du läser mer om abonnemanget och villkoren innan du beställer. Du beställer ingenting nu.

Källor: